Inovačné vzdelávanie

VÝCHODISKÁ TVORBY PRIPRAVENÉHO PROSTREDIA PRI VZDELÁVANÍ V PODMIENKACH MATERSKEJ ŠKOLY

Odborný garant programu: PaedDr. Patrícia Fekete, pedagogický zamestnanec  s 2. atestáciou

Druh programu vzdelávania: inovačné vzdelávanie

Forma programu vzdelávania: prezenčná / dištančná

Rozsah vzdelávacieho programu: 50 hodín kombinovanou formou

Evidenčné číslo: 3/2024 – IV

Kategória alebo podkategória, pre ktorú bude žiadateľ poskytovať inovačné vzdelávanie:

Kategória: učiteľ, vychovávateľ,  pedagogický asistent                          Podkategória: učiteľ materskej školy

Vstupné požiadavky na pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca: Splnenie kvalifikačných predpokladov pre jednotlivé podkategórie v kategórii učiteľ v zmysle zákona 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a vyhlášky Ministerstva školstva, vedy a výskumu a športu Slovenskej republiky č.1./2020 Z.z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.

Hlavný cieľ  programu: Rozšíriť, prehĺbiť a inovovať doterajšie vedomosti, zručnosti a spôsobilosti.

  1. Aplikovať vedomosti a zručnosti z oblasti prípravy podnetného prostredia z prepájania rôznych vzdelávacích prostredí (Umenie a kultúra, Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Človek a príroda) priamo v prostredí Súkromnej materskej školy ProPueris, Stará baštová 11, Košice.
  2. Prenášať získané poznatky do praktickej roviny podporovaním a vytváraním podnetného prostredia v podmienkach konkrétnej materskej školy.
  3. Orientovať sa a aktívne používať základné pojmy: hra ako základná stratégia získavania vedomostí a zručností, zážitkové vzdelávanie, princíp pripraveného prostredie, integrácia jednotlivých vzdelávacích oblastí, arteterapia, zmyslové učenie sa, stereognózia.
  4. Pri príprave vzdelávacích prostredí prispôsobiť získané vedomosti a zručnosti pre vzdelávanie každého dieťaťa.

Obsahové zameranie programu aplikuje najnovšie poznatky a skúsenosti z praxe v oblasti didaktiky a metodiky, zamerané na praktické a zážitkové metódy, prostriedky a formy vzdelávania. Inovačné vzdelávanie je zamerané na praktické ukážky prelínania až integrácie jednotlivých vzdelávacích oblastí prostredníctvom pripraveného prostredia, hry, bádania a aktívneho poznávania. Aktivity v inovačnom vzdelávaní ponúkajú metódy, spôsoby ako u detí rozvíjať komunikačné, matematické, sociálne kompetencie ako aj kompetencie tvorivo a kriticky myslieť. Obsah vzdelávania je prestupný a ciele jednej vzdelávacej oblasti možno dosahovať aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblastí.

Špecifický cieľ

  • Integrovať pojmy pripravené prostredie, zážitkové vzelávanie, integrácia vzdelávacích oblastí, zmyslové učenie do osobného hodnotového systému.
  • Flexibilne a kreatívne kombinovať získané vedomosti a zručnosti vo vzdelávacích aktivitách a ďalších organizačných formách.
  • Adaptovať získané vedomosti a zručnosti pri vytváraní rovnosti šancí pre všetky deti, čo vedie k sociálnej inklúzii.

Profesijné kompetencie na výkon pracovnej činnosti, ktoré si absolvent inovačného vzdelávania inovuje:

Plánovať a projektovať výchovno-vzdelávaciu činnosť.

  • plánovať úlohy a činnosti detí pre efektívne dosiahnutie vymedzených cieľov vzdelávacích aktivít.
  • aplikovať a využívať rozmanité stratégie pri plánovaní vzdelávacích aktivít.
  • navrhnúť k cieľom a obsahu učiva učebné činnosti, úlohy pre deti a kritériá úspešnosti dieťaťa v riešení úloh.
  • mať základné praktické skúsenosti s plánovaním a projektovaním vzdelávacích aktivít, hier a cvičení s využitím rozmanitých stratégií v súlade s cieľmi a stanoveným obsahom vzdelávania.

Realizovať výchovno-vzdelávaciu činnosť.

  • plánovať úlohy a činnosti detí pre efektívne dosiahnutie vymedzených cieľov vzdelávacích aktivít
  • aplikovať a využívať rozmanité stratégie pri plánovaní vzdelávacích aktivít.
  • efektívne organizovať a riadiť výchovno-vzdelávaciu činnosť s dôrazom na aktívne učenie sa detí
  • vytvárať pozitívnu klímu a atmosféru v triede .
  • podporovať procesy myslenia detí, vyjadrovanie vlastných názorov a kritické myslenie
  • využívať rozmanité stratégie, metódy, dodržiavať didaktické zásady vo všetkých edukačných oblastiach (komunikačná, personálno-sociálna,umelecká, matematicko-logická).
  • uplatňovať stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti (zásady, metódy, formy, prostriedky), prostredníctvom ktorých budú dosahovať naplánované ciele .
  • facilitovať učenie sa detí vo dvojiciach, v malých i veľkých skupinách.
  • vytvárať a udržiavať pozitívnu klímu v triede a hrové, učebné prostredie podnecujúce podporujúce rozvoj osobnosti dieťaťa.
  • flexibilne zmeniť naplánovanú činnosť vzhľadom na aktuálnu situáciu v triede a momentálne, individuálne osobné dispozície detí.

Ovládať obsah a didaktiku predprimárneho vzdelávania.

  • špecifikovať edukačné stratégie v predprimárnom vzdelávaní.
  • identifikovať spojenia medzi tematickými okruhmi a vzdelávacími oblasťami učebných osnov.

 Opatrenia na zabezpečenie kvality a požiadavky na ukončenie vzdelávania.

  • Absolvovanie prezenčnej formy inovačného vzdelávania v rozsahu  najmenej 80%.
  • Štúdium odporúčanej literatúry.
  • Pozorovacia prax v Súkromnej materskej škole ProPueris, Stará baštová 11, Košice v rozsahu najmenej 8 hodín.
  • Praktické uplatnenie získaných vedomostí a zručností vo vlastnej triede v materskej škole.
  • Písomne spracovanie a odprezentovanie výstupu pred trojčlennou komisiou:
  • Prípravu vzdelávacej aktivity s integráciou odprezentovaných vzdelávacích postupov a metód.
  • Spracovať návrhy a podnety k zlepšeniu pripraveného prostredia s dôrazom na sociálnu inklúziu.
  • Reflektovať vzdelávaciu aktivitu vo vzťahu k deťom. Obhájiť hodnotu postavenia učiteľa a dieťaťa v pripravenom prostredí.

Po splnení podmienok pre riadne ukončenie realizovaného vzdelávania získa absolvent doklad o absolvovaní inovačného vzdelávania, osvedčenie o inovačnom vzdelávaní.

PaedDr. Patrícia Fekete                                     PaedDr. Patrícia Fekete

garant vzdelávacieho programu                     riaditeľka materskej školy

Prihláška