VÝCHODISKÁ TVORBY PRIPRAVENÉHO PROSTREDIA PRI VZDELÁVANÍ V PODMIENKACH MATERSKEJ ŠKOLY
Odborný garant programu: PaedDr. Patrícia Fekete, pedagogický zamestnanec s 2. atestáciou
Druh programu vzdelávania: inovačné vzdelávanie
Forma programu vzdelávania: prezenčná / dištančná
Rozsah vzdelávacieho programu: 50 hodín kombinovanou formou
Evidenčné číslo: 3/2024 – IV
Kategória alebo podkategória, pre ktorú bude žiadateľ poskytovať inovačné vzdelávanie:
Kategória: učiteľ, vychovávateľ, pedagogický asistent Podkategória: učiteľ materskej školy
Vstupné požiadavky na pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca: Splnenie kvalifikačných predpokladov pre jednotlivé podkategórie v kategórii učiteľ v zmysle zákona 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a vyhlášky Ministerstva školstva, vedy a výskumu a športu Slovenskej republiky č.1./2020 Z.z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Hlavný cieľ programu: Rozšíriť, prehĺbiť a inovovať doterajšie vedomosti, zručnosti a spôsobilosti.
- Aplikovať vedomosti a zručnosti z oblasti prípravy podnetného prostredia z prepájania rôznych vzdelávacích prostredí (Umenie a kultúra, Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Človek a príroda) priamo v prostredí Súkromnej materskej školy ProPueris, Stará baštová 11, Košice.
- Prenášať získané poznatky do praktickej roviny podporovaním a vytváraním podnetného prostredia v podmienkach konkrétnej materskej školy.
- Orientovať sa a aktívne používať základné pojmy: hra ako základná stratégia získavania vedomostí a zručností, zážitkové vzdelávanie, princíp pripraveného prostredie, integrácia jednotlivých vzdelávacích oblastí, arteterapia, zmyslové učenie sa, stereognózia.
- Pri príprave vzdelávacích prostredí prispôsobiť získané vedomosti a zručnosti pre vzdelávanie každého dieťaťa.
Obsahové zameranie programu aplikuje najnovšie poznatky a skúsenosti z praxe v oblasti didaktiky a metodiky, zamerané na praktické a zážitkové metódy, prostriedky a formy vzdelávania. Inovačné vzdelávanie je zamerané na praktické ukážky prelínania až integrácie jednotlivých vzdelávacích oblastí prostredníctvom pripraveného prostredia, hry, bádania a aktívneho poznávania. Aktivity v inovačnom vzdelávaní ponúkajú metódy, spôsoby ako u detí rozvíjať komunikačné, matematické, sociálne kompetencie ako aj kompetencie tvorivo a kriticky myslieť. Obsah vzdelávania je prestupný a ciele jednej vzdelávacej oblasti možno dosahovať aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblastí.
Špecifický cieľ
- Integrovať pojmy pripravené prostredie, zážitkové vzelávanie, integrácia vzdelávacích oblastí, zmyslové učenie do osobného hodnotového systému.
- Flexibilne a kreatívne kombinovať získané vedomosti a zručnosti vo vzdelávacích aktivitách a ďalších organizačných formách.
- Adaptovať získané vedomosti a zručnosti pri vytváraní rovnosti šancí pre všetky deti, čo vedie k sociálnej inklúzii.
Profesijné kompetencie na výkon pracovnej činnosti, ktoré si absolvent inovačného vzdelávania inovuje:
Plánovať a projektovať výchovno-vzdelávaciu činnosť.
- plánovať úlohy a činnosti detí pre efektívne dosiahnutie vymedzených cieľov vzdelávacích aktivít.
- aplikovať a využívať rozmanité stratégie pri plánovaní vzdelávacích aktivít.
- navrhnúť k cieľom a obsahu učiva učebné činnosti, úlohy pre deti a kritériá úspešnosti dieťaťa v riešení úloh.
- mať základné praktické skúsenosti s plánovaním a projektovaním vzdelávacích aktivít, hier a cvičení s využitím rozmanitých stratégií v súlade s cieľmi a stanoveným obsahom vzdelávania.
Realizovať výchovno-vzdelávaciu činnosť.
- plánovať úlohy a činnosti detí pre efektívne dosiahnutie vymedzených cieľov vzdelávacích aktivít
- aplikovať a využívať rozmanité stratégie pri plánovaní vzdelávacích aktivít.
- efektívne organizovať a riadiť výchovno-vzdelávaciu činnosť s dôrazom na aktívne učenie sa detí
- vytvárať pozitívnu klímu a atmosféru v triede .
- podporovať procesy myslenia detí, vyjadrovanie vlastných názorov a kritické myslenie
- využívať rozmanité stratégie, metódy, dodržiavať didaktické zásady vo všetkých edukačných oblastiach (komunikačná, personálno-sociálna,umelecká, matematicko-logická).
- uplatňovať stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti (zásady, metódy, formy, prostriedky), prostredníctvom ktorých budú dosahovať naplánované ciele .
- facilitovať učenie sa detí vo dvojiciach, v malých i veľkých skupinách.
- vytvárať a udržiavať pozitívnu klímu v triede a hrové, učebné prostredie podnecujúce podporujúce rozvoj osobnosti dieťaťa.
- flexibilne zmeniť naplánovanú činnosť vzhľadom na aktuálnu situáciu v triede a momentálne, individuálne osobné dispozície detí.
Ovládať obsah a didaktiku predprimárneho vzdelávania.
- špecifikovať edukačné stratégie v predprimárnom vzdelávaní.
- identifikovať spojenia medzi tematickými okruhmi a vzdelávacími oblasťami učebných osnov.
Opatrenia na zabezpečenie kvality a požiadavky na ukončenie vzdelávania.
- Absolvovanie prezenčnej formy inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 80%.
- Štúdium odporúčanej literatúry.
- Pozorovacia prax v Súkromnej materskej škole ProPueris, Stará baštová 11, Košice v rozsahu najmenej 8 hodín.
- Praktické uplatnenie získaných vedomostí a zručností vo vlastnej triede v materskej škole.
- Písomne spracovanie a odprezentovanie výstupu pred trojčlennou komisiou:
- Prípravu vzdelávacej aktivity s integráciou odprezentovaných vzdelávacích postupov a metód.
- Spracovať návrhy a podnety k zlepšeniu pripraveného prostredia s dôrazom na sociálnu inklúziu.
- Reflektovať vzdelávaciu aktivitu vo vzťahu k deťom. Obhájiť hodnotu postavenia učiteľa a dieťaťa v pripravenom prostredí.
Po splnení podmienok pre riadne ukončenie realizovaného vzdelávania získa absolvent doklad o absolvovaní inovačného vzdelávania, osvedčenie o inovačnom vzdelávaní.
PaedDr. Patrícia Fekete PaedDr. Patrícia Fekete
garant vzdelávacieho programu riaditeľka materskej školy